عروس طبیعت هرمزگان در پس غبار فراموشی/ «سیریک» نگین ناشناخته جنوب

عروس طبیعت هرمزگان در پس غبار فراموشی/ «سیریک» نگین ناشناخته جنوب

«سیریک» با بهره مندی از ظرفیتهای گردشگری، شیلاتی، تجاری و قرار داشتن در میان دو دریای عمان و خلیج فارس یکی از شهرستانهای ناشناخته هرمزگان به حساب می آید ظرفیتی که غبار فراموشی بر تن آن نشسته است.
عروس طبیعت هرمزگان در پس غبار فراموشی/ «سیریک» نگین ناشناخته جنوب

  شهرستان سیریک در شرق استان هرمزگان قرار گرفته که به لحاظ پتاسیل‌ها و ظرفیت‌های بالای گردشگری و برخورداری از طبیعتی بکر به‌مانند نگینی در دل خلیج‌فارس و دریای مکران می‌درخشد. این شهرستان با وجود ظرفیت‌های گردشگری و توریستی همواره در محاق فراموشی بوده است . تالاب بین المللی آذینی و تلاقی خلیج فارس با دریای عمان و جاذبه ادغام بیابان و دریا طبیعتی زیبا و دیدنی خلق کرده است.

در روزگاری که کشورهای پیشرفته دنیا با ساخت جاذبه های طبیعی و گردشگری به شکل مصنوعی، به دنبال درآمدهای میلیارد دلاری از صنعت گردشگری هستند در این سوی مرزها و شاید به فاصله ای اندک از همسایه های جنوبی خلیج فارس، شهر سیریک مملو از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری طبیعی و خدادادی است. نبود متولی در حوزه گردشگری موجب شده تا یکی از سرمایه ها و گنج های طبیعی این شهر در پس غبار فراموشی و بی تدبیری قرار بگیرد.

سیریک متولی و مدیر برنامه‌ریری برای جذب گردشگر ندارد

معمولاً این جریان‌ها و جوامعِی هستند که دست‌به‌دست هم می‌دهند و یک منطقه گردشگری برای توریسم ایجاد می‌کنند و از طرفی طبیعت و تاریخ در گسترش صنعت گردشگر نقش دارند و به‌نوعی ساکنان آن شهر می‌توانند به کمک گردشگری بیایند و از همه مهم‌تر مسئولان و دولت‌ها با ارائه زیرساخت‌ها و خدمات مانند راه و حمل‌ونقل، آب و برق و با بهره گیری از سرمایه گذاران و ایجاد اماکن گردشگری می‌توانند یک منطقه را به عنوان مقصد گردشگران معرفی کنند. معمولاً سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند با ابزارهای موجود این فضا را نیز ایجاد کند که متأسفانه دستگاه متولی واصلی در جذب گردشگر در این شهرستان مستقر نیست.

سیریک شهری بدون تاکسی و مسافرخانه

آنچه شاید در وهله اول باید مورد توجه قرار گیرد فراموشی این شهرستان به عنوان یک منطقه گردشگری در استان است، دارا بودن تالاب بین المللی آذینی که یکی از تالاب های مطرح و مهم زیست محیطی است به فراموشی سپرده شده و به نوعی در اختیار قاچاقچیان سوخت و کالا قرار دارد. چند صباحی است که مبارزه جدی با قاچاق کالا و سوخت در مرزهای آبی استان هرمزگان توانسته تا حدودی این تالاب بین المللی را از گزند قاچاقچیان در امان نگهدارد.

سیریک برای توسعه و پیشرفت باید به فکر داشتن یک سیستم حمل و نقل شهری باشد. شهری که هنوز تاکسی ندارد و مسافرخانه ای برای در راه مانده ها، خود دلیلی بر عقب ماندگی این شهر است. همجواری شهرستان سیریک با منطقه ویژه اقتصادی و انرژی جاسک لزوم ایجاد زیرساختهای اولیه در این شهر را تقویت می کند.

دریا بهترین جاذبه گردشگری در سیریک

صنعت توریسم علاوه بر اینکه می‌تواند در کاهش نرخ بیکاری و درآمدزایی تأثیرگذار باشد، زمینه‌های اقتصادی سیریک را متحول می کند و باید توجهی خاص به این صنعت شود . در صنعت گردشگری تابستانی سیریک می‌تواند اماکن قابل‌توجهی در جذب گردشگری داشته باشد و در تمام فصول از دریا برای گردشگری بهره مند شود. به دلیل شرایط جوی سیریک در این زمینه از ظرفیت بالایی برخوردار است.

فرماندار سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص راهکارهای ایجاد رونق و جذب سرمایه گذار در حوزه گردشگری گفت: سیریک برخوردار از جاذبه‌های جهانی و شهرستانی مانند تالاب بین‌المللی آذینی است .

سعید الله مبارکی افزود: سیریک در ایام نوروز گردشگران بسیاری جذب می‌کند .

وی اضافه کرد: چندین جاذبه گردشگری در سیریک باعث شده که در تمام فصل‌ها سیریک گردشگر داشته باشد مخصوصاً وجود دریا که مسئولان  را به توسعه مکان‌های گردشگری دریایی وا‌داشته است.

مبارکی با اشاره به اینکه ساحل سیریک زیباترین مکان تفریحی و گردشگری استان محسوب می‌شود افزود: در سال‌های گذشته این ساحل بکر و زیبا به مردم معرفی نشده بود که با آشنا شدن مردم نسبت به این ساحل و ایجاد فضاهای جدید، در تمام فصل‌ها و روزها ساحل سیریک میزبان مسافر خارج از شهرستان است.

مبارکی افزود : در آینده‌ای نزدیک اداره میراث فرهنگی و گردشگری در سیریک مستقر خواهد شد و شهرداری سیریک تلاش خواهد کرد فاز دوم پارک ساحلی برای ساحل سیریک ایجاد و راه‌اندازی کند.

فرماندار سیریک با اشاره به توریست تجاری گفت : سیریک در جذب گردشگر از چند جهت موفق بوده که یکی از عوامل جذب توریست تجاری است ، سیریک به لحاظ منطقه تجاری و مرزی و برخورداری از بازار میشی در جذب توریسم تجاری موفق بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بازار میشی در جذب گردشگر برای سیریک نقش اصلی دارد برنامه خاصی برای این بازار داریم و به دنبال توسعه و گسترش آن هستیم.

مبارکی افزود: تالاب بین‌المللی آذینی به بخش خصوصی واگذار شده و قطعا بخش خصوصی برای کسب درآمد این مکان را نیز توسعه خواهد داد.

وی با تأکید به مسئولان بر اینکه سیریک باید شهری توریستی معرفی شود گفت: با توسعه صنعت گردشگری در سیریک می‌توان این شهرستان را یک شهر توریستی به دنیا معرفی کرد، فقط همتی همه‌جانبه از سوی مسئولان می‌خواهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جهانگردی و ایرانشناسی ، ،
برچسب‌ها: